سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  • خواص مواد غذایی

 

گلاب,گل محمدی,خواص گلاب,گلاب و گل محمدی

خواص درمانی گلاب …

 

خواص گلاب

گل سرخ گلابگیری دارای تانن ، کوئرستیرن ، اسید گالیک ، اسانس معطر و یک ماده رنگی است . گل سرخی که از آن گلاب می‌ گیرند ، مقوی قلب ، معده ، کبد و اعصاب بوده و برای قوه حافظه مفید است و در بیماری‌ های سل و اسهال‌ های مزمن و گلو درد و سردرد و بیماری‌ های اعصاب مورد استفاده قرار می‌ گیرد . طبیعت گلاب گرم است و بعضی از اقسام سرفه‌ ها را درمان می‌ کند . گلاب ضد استفراغ بوده و در رفع خلط خونی موثر است . از دیگر خواص درمانی گلاب و گل‌ محمدی نیز می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد :

نوشیدن و بوییدن گلاب برای درمان سردرد ناشی از استنشاق هوای کثیف و شنیدن جار و جنجال مفید است . همچنین بوییدن گل محمدی ، موجب آرامش و تمدد اعصاب می‌ شود و از استرس و فشارهای روانی می‌ کاهد .

مصرف گلاب تهیه شده از گل محمدی را به بیماران قلبی توصیه می‌ کنیم .

از گل محمدی مربایی تهیه می‌ شود که جهت خوردن در دوران نقاهت بسیار مقوی و مغذی بوده و غش و ضعف و بی‌ هوشی را رفع می‌ کند .

برگ‌ های گل محمدی را وقتی با قند نرم بسایند ، خمیری ساخته می‌ شود که آن را « گل‌ قند » گویند که مسهلی بسیار قوی است .

روزانه نوشیدن دوغ مخلوط با کمی گلبرگ‌‌ های گل‌ محمدی برای تنظیم کار جهاز هاضمه بسیار نافع است .

جهت رفع بوی بد دهان که ممکن است در اثر جمع شدن صفرا در معده با نشانه‌ هایی نظیر تلخی دهان ، کمی اشتها و زردی چشم باشد ، بهتر است از روش غرغره گلاب با قدری سرکه استفاده کنید .

از جوشانده گل محمدی ، جهت التیام اورام چشم و شستشوی زخم‌ ها استفاده می‌ شود .

خوردن گلاب از میل جنسی می‌ کاهد ، ولی در عوض برای رفع سردرد و تقویت اعصاب مفید است .

اگر 100 گرم فشرده گلبرگ تازه گل گلاب را با 100 گرم روغن کنجد و یا روغن زیتون بجوشانید از آن روغنی باقی می‌ ماند که مسکن التهاب معده بوده و در تسکین دردهای موضعی اثر شفابخش دارد .

نکته : برخی از اسانس‌ ها یا عرقیات گیاهی به طور غیربهداشتی تولید می‌ شوند که از نظر قیمت نسبت به محصولات بهداشتی تفاوتی آشکار دارند . لذا توصیه می‌ شود محصولاتی را خریداری کنید که دارای تاریخ تولید ، انقضا ، سری ساخت و پروانه بهداشت باشند ، چرا که اینگونه محصولات با نظارت وزارت بهداشت و طی آزمایشات کامل ، پاستوریزه شده و به دست مصرف‌ کننده می‌ رسد .

 




تاریخ : دوشنبه 92/7/22 | 5:55 عصر | نویسنده : مهدی یزدانی زازرانی | نظر

  • paper | بلاگ اسکای | ایران موزه