سفارش تبلیغ
صبا ویژن


سلامچگونه می توان یک تلسکوپ ساده (گالیله ای) بصورت دستی ساخت؟ممنون

پاسخ

تلسکوپ گالیله، یک تلسکوپ شکستی ساده بود. در زیر روش ساخت تلسکوپ شکستی و بازتابی را برای شما توضیح خواهم داد.
تلسکوپ شکستی
یک تلسکوپ نجومی شکستی و دست ساز، از دو قسمت مهم تشکیل می‌شود:
1. یک عدسی شیئی که در قسمت جلوی لوله شیئی جا می‌گیرد.
2. یک چشمی که در انتهای پایینی لوله سوار می شود.
الف) عدسی شیئی:
اگر مبتدی هستید، به خاطر سختی کار، بهتر است که از عدسی شیئی آماده استفاده کنید، ولی چنانچه مصرید که تمام اجزای تلسکوپتان را خودتان بسازید باید به این نکات، توجه کنید:
یک عدسی خوب باید اندوده، غیر رنگی، بی‌نقص یا نسبتاً بی‌نقص باشد.
حالا بعضی از اصطلاح‌ها را با این فرض که بقیه را می‌دانید، تعریف می کنیم.
غیر رنگی (آکروماتیک): یعنی عدسی باید از دو جزء به هم چسبیده تشکیل شده باشد که با هم، یک عدسی بدون نقیصه‌ی رنگی را به وجود بیاورند.
اندوده: یعنی این که سطح عدسی با فلوئور و منیزیم، به ضخامت یک چهارم طول موج نورِ سبزِ متمایل به زرد پوشانده شده باشد، تا انعکاس نور را از بین ببرد.
فاصله‌ی کانونی هم یکی از مشخصه‌های یک عدسی است که اندازه‌اش در عکاسی تأثیر می‌گذارد. فاصله‌ی کانونی کم برای عکاسی سریع و فاصله‌ی کانونی زیاد برای عکاسی‌های بلند مدت است.
اگر می‌خواهید عدسی شیئی بخرید، می‌توانید از یک عینک‌فروشی کمک بگیرید. فاصله‌ی کانونی، مکانی است که نور پس از گذشتن از عدسی (و یا انعکاس از آینه) در آن‌جا جمع می‌شود. در ساخت یک تلسکوپ شکستی، ما به عدسی‌یی با فاصله‌ی کانونی حدود 0.5 الی یک متر نیاز داریم. پس باید به عینک‌ساز بگویید که یک عدسی با شماره‌ی 1+ الی 2+ می‌خواهید. (شماره‌ی عینک، همان فاصله‌ی کانونی، امّا به صورت معکوس است).
ب) لوله‌ی شیئی:
این لوله بهتراست که آلومینیومی باشد. دقت کنید که داخل لوله باید یک‌دست، سیاه باشد. طول لوله باید 2.5 سانتی‌متر از فاصله‌ی کانونی بلندتر باشد.
پ) سوار کردن شیئی در لوله:
یعنی اتصال محکم شیئی به لوله راه‌های زیادی برای این کار وجود دارد. روشی که در این‌جا طرح می‌شود علاوه بر استحکام، این مزیت را هم دارد که قطر آزاد عدسی خیلی نزدیک به قطر واقعی‌اش است.
در لوله‌ی شیئی محل استقرار شیئی را با دو حلقه‌ی کوچک به عرضی حدود 0.5 سانت که قسمت کوچکی از آن بریده شده، می‌توان ساخت. خود حلقه‌ها هم به وسیله چند پیچ به لوله متصل می‌شوند.
ت) چشمی:
سه نوع متداول چشمی وجود دارند که عبارتند از :
1. هویگنسی: از دو عدسی تخت- کوژ که طرف کوژ آن‌ها دور از چشم است، تشکیل می‌شود. کاربردشان زمانی است که میدان دید ظاهری، بزرگ باشد.
2. کل نر: از عدسی تخت- کوژ که طرف تخت آن به سمت شیئی است، ساخته می‌شود و نوع پیشرفته‌ی چشمی ساده‌ای معروف به رمزدن(Ramsden) است. بیشتر برای بزرگ‌نمایی‌ای در حد متوسط به کار می‌رود.
3. ارتوسکوپیک: از بهترین و پر کاربرد ترین انواع چشمی‌هاست و بزرگ‌نمایی‌ای عالی دارد.
تلسکوپ شکستی را مانند تصویر شماره 1 سر هم می کنند.
ساخت تلسکوپ بازتابی
تلسکوپ بازتابی هم مانند تلسکوپ شکستی، از سه بخش اصلی و یک بخش فرعی تشکیل می‌شود. بخش‌های اصلی عبارتند از آینه‌ی مقعر، لوله و عدسی چشمی. بخش فرعی یک آینه‌ی تخت است که کار انحراف نور برگشتی از آینه‌ی مقعر و رساندن آن به عدسی چشمی را به عهده دارد. در تصویر شماره 2 این قسمت‌ها نشان داده شده است.
سخت‌ترین بخش از ساخت این نوع تلسکوپ، ساخت آینه‌ی آن است که کمی هم خطرناک است. توصیه‌ می‌شود که اگر شرایط ایمنی و تجهیزات کافی برای نقره‌اندود کردن آینه‌ ندارید، هرگز این کار را نکنید.
البته در این‌جا فرض بر این است که می‌دانید شیشه‌ی مقعر را با استفاده از پودرهای سمباده چه‌گونه بسازید، پس فقط نقره‌اندود کردن آن را می‌گوییم. شما می‌توانید در اینترنت از مطالب گوناگونی که درباره‌ی نحوه‌ی تراش شیشه برای آینه‌ی تلسکوپ است استفاده کنید.
لوازم و مواد مورد نیاز:
برای اندود کردن
21 گرم نیترات نقره (AgNO3)
محلول آبی آمونیوم هیدروکسید 90 درصد
14 گرم پتاسیم هیدروکسید
4 لیتر آب مقطر
60 گرم شکر دکستروز
اسید سیتریک
برای تمیز کردن آینه:
مایع ظرفشویی
استون
اسد نیتریک رقیق شده
ابزارآلات مورد نیاز
میله‌ی هم‌زن
دستکش
سینی
پنبه‌ی هیدروفیل
شیشه ها و بطری های کوچک برای درست کردن محلول
2 قطره چکان
عینک محافظ چشم
نوار پلاستیکی یا سلوفان (2 تا 3 اینچ پهنا)
سطل پلاستیکی بزرگ
محلول ها
محلول نیترات نقره : 21 گرم نیترات نقره در 250 گرم آب مقطر
100 گرم هیدروکسید آمونیوم 90 درصد . (از درصدهای مشابه و نزدیک نیز می‌توانید استفاده کنید)
محلول هیدروکسید پتاسیم :




تاریخ : پنج شنبه 93/1/14 | 3:28 عصر | نویسنده : مهدی یزدانی زازرانی | نظر

  • paper | بلاگ اسکای | ایران موزه