سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بزرگترین رادیو تلسکوپ جهان آلما

بزرگترین و گرانترین تلسکوپ رادیویی روی زمین برای پاسخ دادن به پرسش‌ هایی درباره‌ی پیدایش و دگرگونی کیهان به تازگی به کار گرفته خواهد شد. بیابان آتاکاما در شیلی که از خشک‌ترین بیابان‌ های زمین به شمار می‌رود میزبان 66 رادیو تلسکوپی است که بزرگترین رادیوتلسکوپ جهان را می‌سازند. این رادیو تلسکوپ آلما Atacama Large Millimeter/submillimeter Array – ALMA نامیده می‌شود. این ابرتلسکوپ در روز چهارشنبه 24 اسفند 1391 پس از ده سال ساخت و راه‌اندازی به بیشترین کارایی خود دست یافت.

این ابرتلسکوپ چنان ساخته شده است که در سخت‌ ترین شرایط کار کند. جایگاه آن در یکی از خشک‌ترین بیابان‌‌های زمین در بلندای 5000 متری از آب‌ های آزاد است. جایی که دگرسانی دما تا 50 درجه سلسیوس می‌رسد و بادهای تند ساختن هر چیزی را دشوار می‌کنند.

این پروژه هم‌اکنون بزرگترین و گران‌ ترین پروژه اخترشناسی در جهان است که بیش از یک میلیارد یورو هزینه در بر داشته است. ولی دانشمندان بر این باورند که ارزشش را داشته است.

برای شناخت ارزش این کار، ولفگانگ وایلد- مدیر پروژه‌ی اروپایی آلما- آنرا با جهشی که در دانش بشر با ساخت نخستین تلسکوپ رخ داد ارزیابی می‌کند.

این پروژه با 66 رادیو تلسکوپ ساخته شده که هر رادیو تلسکوپ (آنتن) به تنهایی توانایی دریافت تابش الکترومغناتیس با طول موج کمتر از میلیمتر را دارد. اینها در کنار هم همانند یک چشم بزرگ به نیمکران (شعاع) 16 کیلومتر هستند. و افزایش فراوانی در توان دید ما از کیهان به دست می‌دهند. اخترشناسان می‌خواهند با نگاه کردن به فرتورهای(تصویرها) به دست آمده از این ابرتلسکوپ به رازهای پیدایش کیهان دست یابند.

منیع(+)

دنباله ها : ,




تاریخ : شنبه 95/2/18 | 5:14 عصر | نویسنده : مهدی یزدانی زازرانی | نظر

  • paper | بلاگ اسکای | ایران موزه